BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Гошка Дацов и естетиката на символизма

За кърджалийци и гостите на града вече е традиция всяка година във връзка с 18 май – международния ден на музеите и инициативата „Европейска нощ на музеите“ Регионалният исторически музей да бъде домакин на различни изложби, концерти и ревюта.

В тази извънредната епидемична обстановка ограниченията са сериозни, но ние предлагаме на нашите приятели да се запознаят с една по-непозната дейност на музейните специалисти – проучвателската работа и научните търсения на нашата колегия, поднесени на популярен език. На това е посветена поредицата „Музей и наука“ в сайта на вестник  „Нов живот“.

В навечерието на 24 май – Денят на българската просвета и култура, празникът на нашата писменост се обръщаме към хилядите творци и пазители на българското слово и памет, на българската култура с пожелания за здраве и сили, за вдъхновение и признание, за реална възможност за достойна работа. За да създаваме днес, за да опазим създаденото преди нас, за да го предадем на следващите.

 

Художественият отдел „Станка Димитрова“ към Регионалния исторически музей  в Кърджали има честта и привилегията да притежава творби на най-известните и утвърдени автори в историята на българското изобразително изкуство. Събирани с огромна упоритост и трудолюбие в продължение на дълги години от основателката и дългогодишна директорка на Общинската художествена галерия Станка Димитрова, те биха били гордост за всеки музей и галерия не само в България, но и във всеки европейски музей.

Едни от знаковите творби принадлежат на Гошка Дацов – с право определян като един от първите представители на символизма в България. Баща му – Сава Дацов, участник в Руско-турската война, учен, общественик и един от основателните на БАН, е и виден дарител и радетел за научно познание и култура.

Гошка Дацов е роден на 9 април 1885г. Завършва Художествена академия в Рим и пътува във Франция и Белгия. Завръщайки се в България, организира изложба с платната си, нарисувани в странство. През 1907г. участва в групова изложба в София Заедно с Никола Михайлев, Петър Морозов и Анна Хен Йосифова. Участва във Втората изложба на Южнославянските художници. В общата изложба на Дружеството „Съвременно изкуство“. Участва в символистичните списания „Листопад“ и „Бисери“. През 1914г. организира първата си самостоятелна изложба посрещната с възторг от публиката, от която са откупени 35 работи – един триумф за млад автор! За него Елисавета Консулова Вазова пише – „Голяма свежест на боите, смели контрасти, нежни тонове, в които са издържани цели части, с вкус съпоставени към останалите колоритни петна в картината, които не всеки художник притежава“.

Започналата Първата световна война слага край на много творчески планове, както и тези на младия художник. Постъпил в армията, като военен художник в Шеста бдинска дивизия Гошка Дацов умира на 8 октомври 1917г. в с. Загоричане, Битолско , Северна Македония. Подобно на другия голям представител на символизма Иван Милев, също починал твърде млад, Гошка Дацов е само на 32 години.

В екпозицията на Регионалния исторически музей в Кърджали, открита във връзка с отбелязването на 50-годишния юбилей на музея, има няколко забележителни работи на Гошка Дацов. Закупени са от Станка Димитрова в периода на 80-те години. Сред тях е чудесния женски портрет в голям формат издържан в най-добрите традици на символизма, с изискан колорит и композиция, както и с поетичното си меланхолично състояние. Изключително интересен и поетичен е и автопортретът на самия Гошка Дацов – с военна униформа. Излъчва интелектуалното присъствие на един млад творец, фин и изискан, и с тъгата на човек, осъждащ безсмислието и безумието на войната.

Всички теми и сюжети от Гошка Дацов носят белега и високите естетически критерии на символизма. „Дама в червено“ /1913/, „Сънят на Мария Магдалена“ /1914/, „При залез“ /1914/, „Хармония“ /1917/, „Тъга“, „Молитва безутешна“, „Пробуждане, „Пламъци“ и др.

През 1922 г. специален Инициативен комитет отдава почит и уважение към творчеството на Гошка Дацов. Огранизирана и открита е внушителна изложба пет години след неговата кончина на фронта. Общо 235 творби, живопис, рисунки, актове, композиции, натюрморти с цветя и др.

С творчеството си Гошка Дацов съвсем достойно се нарежда между представителите на символизма, един от въздействащите художествени стилове в Европа в първата половина на 20 век. Неговото име остава между имената на видните му представители, като Гюстав Моро, Арнолд Бьоклин, Одилон Редон, Николай Рьорих или Михаил Врубел. За ценителите на изкуството е голяма привилегия, че е представен достойно и пълноценно и в залите на Регионалния исторически музей – Кърджали.

 Емил ПЕНЧЕВ

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!