До 20 % онлайн обучение, но само за иновативните училища
Възможността да провеждат до 20 % от учебните си часове онлайн ще имат само училищата с одобрен проект за иновации за тази година. Занятията през интернет няма да са възможни за всички, а само за учениците след четвърти клас. И това обаче няма да е безусловно, тъй като тези училища ще трябва да докажат, че обучението дистанционно води до добри резултати и няма отпадане на ученици.
Това съобщи на брифинг днес просветният министър Красимира Вълчев. Той уточни, че тази възможност е все още на етап предложение на МОН и е част от регламентирането на онлайн обучението, като една от основните три промени, готвени в Закона за предучилищното и училищното образование.
А една от мотивациите за това е да се избегне твърде ранното започване или твърде късното приключване на присъствения ден за учениците, които учат на две смени, например. Освен това проучване на МОН показва, че ранното ставане за училище е демотивиращо за много от учениците.
„Според Министерството на науката и образованието присъственото обучение е най-добро, както и прякото взаимодействие с учителите, но днешните ученици учат много повече през дигиталните технологии, затова трябва да се намери баланса между прякото и електронното обучение“, посочи министър Вълчев.
Това дали да провеждат 20 % от обучението си дистанционно през интернет ще е решение на педагогическите колективи, а не наложено от Министерството, уточни още той.
В Хасковска област обявените за иновативни училища за учебната 2019 /2020 година са 12.
Според директорката на едно от тях -ОУ „ Св. Климент Охридски“ в Хасково Гинка Райчева идеята за провеждането на част от учебния план онлайн е добра. Тя коментира, че в интернет пространството могат да се изместят иновативните часове например, при които на учениците преподава повече от един учител.
„По този начин ще се спестят много ресурси. По-малко преподаватели ще могат да обхващат по-голям брой деца“, посочи Гинка Райчева. Според нея 20 % възможност за онлайн учебни часове могат да се разпределят и за цели учебни дни. „Така например всеки петък на месеца може да бъде определен за учене онлайн. Този метод се прилага от много фирми на запад – определи дни работиш от офиса, а останалите от дома си, и анализите показват доста добри резултати-повишаване на работоспособността на хората. Така че вероятно същата логика ще даде добри резултатите и при учениците“, смята Гинка Райчева. За замяна на първия присъствен час с онлайн учебен обаче тя не смята, че ще има ефективност.
Според директорката на Професионалната гимназия по транспорт и аграрни технологии в Хасково Донка Станчева да се предава отчасти онлайн ще се възприеме добре и от учениците в гимназиален етап. „ Тази гъвкавост ще даде повече възможности и за учениците, и за преподавателите. Одобрявам идеята на МОН, защото в крайна сметка ще става въпрос и за физическо присъствие в училище и така няма да се губи живият контакт между преподавателите и самите ученици.“
Част от тестовете също могат да бъдат провеждани в онлайн часовете- практика, която е дала добри резултатите по време на домашната карантина, смятат директорките от Хасково.
С приемането на промените в Закона за предучилищното и училищното образование грипните и дървените ваканции остават в историята.
При подобни ситуации ще се учи онлайн, както беше по време на извънредното положение, отбеляза още министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Третата промяна, за която той посочи, че ще се случи, засяга 4-годишните от детските градини. Те ще бъдат също обхванати в учебния процес.
Красимира Славова
Източник: Kardjali