BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Ние сме държава на духа, нека помним корените си

Тиха и ученолюбива, знаеща, можеща и жънеща успехи в множество национални конкурси и олимпиади по Български език и литература! За 2020 година Жулиде Моталибова от СУ „П.Р.Славейков“ – Кърджали, е в топ 20 на най-добрите ученици по БЕЛ в страната, през настоящата учебна година е в топ 10, а списъкът ѝ с престижни национални награди е дълъг. В подкрепа на нейното развитие стои учителката ѝ Антония Маровска, която е и ръководител на журналистическия клуб в училището, който и Жулиде посещава. Успешната славейковка е един от младите хора на Кърджали и на България, които, въпреки проблемите в образователната ни система, знаят наистина за какво ходят на училище и които искат да се развиват и да надграждат знания и умения. И с които трябва да се гореем! Ето какво още споделя за „Нов живот“ Жулиде в навечерието на 24 май:

Разговора води Божидара АНГЕЛОВА

Жулиде, участваш в редица национални олимпиади и състезания, ти печелиш награда след награда – коя от коя по-престижна. Разкажи повече за твоите успехи – кое състезание ти бе най-трудно и коя награда най-ценна?

  • Най-трудна бе подготовката на изследователските ми проекти по български език и литература, с които участдвах в научните сесии на Ученическия институт на БАН през изминалите две години. С учителката ми по български език и литература – Антония Маровска, започнахме подготовката си за участието месеци преди срока за предаване на работите. Процесът е дълъг и сложен, изисква много задълбочена работа. Проучваме научни материали от различни източници. Търсим такива в националната библиотечна мрежа, в личната библиотека на г-жа Маровска, както и от Института за български език. В първата си разработка разглеждам някои от заслугите на големия български възрожденец Добри Войников за развитието на българския книжовен език.

Защо точно Добри Войников?

  • Интересът ми към неговата личност бе събуден от известната му комедия „Криворазбраната цивилизация“. В нея се поставя актуалния и днес проблем за търсенето на българската самоличност. Искам да подчертая, че Войников с разностранната си дейност е оставил трайни следи в културния живот на страната ни. Той е учител и общественик, поет и драматург, театрален деец и журналист, диригент на оркестър и композитор. Моето изследване се съсредоточи върху книжовноезиковата му дейност, която включва утвърждаването на някои норми в книжовния ни език, както и обогатяването му от народната реч, от старобългарската традиция и от някои чужди езици. Например в учебника си „Ръководство по словесност“ Войников употребява около 150 термина от литературната история, много от които и днес се използват в нашия език, това са: алегория, басня, летопис, сравнение, стихосложение и др. С тази разработка завоювах второ място в хуманитарната област на ученическата сесия на Учи-БАН през 2020 г.

А през тази учебна година коя тема грабна интереса ти?

  • За последната сесия през 2021 проучвах как някои моменти от живота и творчеството на гениалния Христо Ботев могат да засилят мотивацията на нас, учениците, да търсим, четем и разбираме художествените творби. Получи се много интересен STEAM проект, който предизвика интереса на журито от Учи-БАН. Бе отличен с престижното второ място. Освен участието ми в Учи-БАН, подготовката ми за националния кръг на олимпиадата по БЕЛ изисква силна концентрация и сериозна работа. Учителката ми винаги ми помага с необходимите насоки и с подходящите материали. Мога да кажа, че най-сладки са ми тези победи, защото съм удовлетворена за неуморния ни труд с г-жа Маровска.

Ти свириш на цигулка и пиано от малка. Да си добра в изкуството изисква отдаденост. Как съчетаваш своите занимания с ученето? Остава ли ти такова за почивка, за приятели?

  • При правилно разпределение на ежедневните задачите ми остава и време за отдих, но разбира се има и периоди, в които нямам свободно време. Обикновено това са дните преди състезания, когато засилено се съсредоточавам върху подготовката си по определената дисциплина. Все пак трябва да се представя добре.

Кое е най-любимото ти музикално произведение, което свириш с удоволствие?

  • Отговорът на този въпрос често се мени. Любимо ми е донякъде това произведение, което вече съм научила да свиря и го изпълнявам с удоволствие, докато науча ново. Има обаче една пиеса, към която се връщам отново и отново. Нейното име е „Мелодия за душата“. Едно от най-лесните произведения, които свиря. Има семпла, но пленителна композиция, която пълни душата с прекрасни чувства.

Истина е, че учениците, които работят над себе си и развиват знанията и уменията си, са малцинство в наши дни. С какво Жулиде е по-различна от повечето си връстници?

  • Според мен родителите оказват огромно влияние при формиране на ценностите в ранна детска възраст. Желанието за самоусъвършенстване и непрекъснат стремеж към надграждане е една от тях. Учителите могат да открият потенциала и да дават насоки, но само от нагласата и желанието на ученика зависи дали и до каква степен той ще се занимава с дадения предмет. Бих казала, че всеки ученик, който има желание да се занимава допълнително с дадена наука, намира време и начини да го прави.

За какво мечтаеш?

  • Мечтая да правя неща, чийто процес на създаване ми доставя удоволствие и с които ще съм горда дълго време. Всички имаме мечти. Но за да ги превърнем в реалност, е необходима решителност, всеотдайност, самодисциплина и усилия. И така се сбъдват. Осъзнала съм, че мечтите са днешните отговори на утрешните въпроси.

Ти като един млад човек как оценяваш демотивацията на мнозина тийнейджъри да залягат над ученето?

  • Тя произлиза от факта, че мнозина гледат на ученето като задължение, а не като начин за себеразвитие. Лично аз винаги съм виждала средното образование като възможност да обогатя общата си култура, но в никакъв случай като задължение да запаметявам факти, без да виждам особен смисъл в това. Простото зубрене ограничава свободата на ученика да открие какво наистина му е интересно и да последва интереса си. Според мен това зависи главно от характера на ученика. Погледнато от друг ъгъл обаче, ако някой ученик прояви интерес в даден предмет или област, било то науки или изкуства, отговорността е донякъде и на учителя да поеме този начален интерес и да помогне за доразвиването му. Задачата им е трудна и ангажираща и затова учителите, които успяват да мотивират учениците си да надхвърлят училищното ниво, винаги ще будят възхищение и признателност у мен.

Ако можеше да направиш някакви промени в образователната ни система, какво би променила?

  • Според мен голяма част от проблемите, свързани с дисциплина, мързел за учене и методите на преподаване, могат да се решат, следвайки принципа за по-голяма свобода на действие на учителите. Нужно е да се набляга на усвояване на знания с реално приложение в ежедневието, т. е. струва ми се, че именно свързаността „формално – неформално образование“ е онова, което ще допринесе за преодоляване на дефицитите в нашето съвременно образование.

В навечерието на 24 май какво е посланието ти към твоите връстници?

  • Всяка нация трябва да познава и цени своята култура и родния си език. Нашият 24 май е единствен по рода си в целия свят – най-българският празник, в който честваме Деня на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Бих искала да помним корените си, да се интересуваме от култура и да почитаме писменото слово, а също така да съхраняваме традициите и да ценим своето културно наследство! Защото България през вековете е просъществувала като Държава на духа и ние можем да черпим мъдрост и сила от нашето свято Отечество!

Снимка: Жулиде Моталибова

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!