BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Обсъжда се промяна на скалата за оценяване на държавните зрелостни изпити

От 2022 година обмисляме промяна на скалата за оценяване на изпитните работи от държавните зрелостни изпити в 12-и клас, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в коментар за резултатите от сегашните матури на зрелостниците. Според него, слабите оценки са само 7-8 процента, защото „нашата летва е много ниска“.

Министър Вълчев отбеляза, че зрелостник, който е имал 0 точки, нищо не е попълвал на матурите. „Сега, по скалата ни до 100 точки, „тройката се равнява на 31 точки, като летвата ни за тройка е 2,66 или 2,67, и затова имаме толкова малко слаби оценки, като цяло“. Затова от 2022 година ще предложим промяна в скалата за оценяване на матурите, обяви министърът.

Отличните оценки на изпита по български език и литература са 13-14 процента, миналата година бяха 10 процента, което означава, че изпитите не са толкова лесни, а използването на държавните зрелостни изпити за „вход“ в системата на висшето образование не води по никакъв начин до обезценяване, коментира обаче министър Вълчев. Той отбеляза, че има специфични умения, които не могат да се измерят чрез държавните зрелостни изпити, и висшите училища за това имат право да организират собствени изпити, но през тази година ситуацията все още е извънредна и рискова. „На кандидатстудентските изпити има много повече отлични оценки, отколкото на държавните зрелостни изпити и тази година в системата на висшето образование ще влязат ученици със средно по-високи резултати“, заяви образователният министър.

Той припомни, че за поредна година от МОН намаляват приема на студенти, като сега е само с 10 процента. „В предходни години беше намаляван приемът най-вече в професионални направления на висши училища с по-ниска оценка за качество и реализация, а тази година е намален, включително, и в Софийския университет, двойно е намален приемът в УНСС. Затова е нормално да влязат кандидат-студенти с по-високи резултати, но това е добре за системата, защото крайната либерализация доведе до занижаване на изискванията във висшите училища. Правим вече така, че финансирането да зависи по-малко от броя на студентите и повече от оценката, което да им балансира стимулите, но те не губят субсидия за държавно приет студент, когато той прекъсне обучението си, но губят такси. По осем професионални направления, включително, и таксите ще финансираме, ще има и „трети стипендии“ за първокурсници. Надяваме се през тази година повече от тези зрелостници с най-добри резултати да продължат обучението си в български висши училища“, заяви министър Вълчев.

Той каза, че през следващата седмица ще бъдат представени промените в наредбата за учебния план и в учебните програми за прогимназиалния етап. В учебните програми ще предложим отпадане на някои понятия и олекотяване, за да има повече време за упражнения, за затвърждаване на знания, а да има по-малко чиста фактология. Трябва да има повече време за провокиране на интереса за учене на учениците, за извличане на информация, за анализирането и обсъждането й, което правят всички образователни системи, обясни министър Красимир Вълчев.


Източник: Kardjali

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!